Jehandermakadam under nya dubbelspåret mellan Furuvik-Skutskär
Tågsträckan mellan Skutskär-Furuvik var tidigare den enda enkelspårssträckan mellan Gamla Uppsala och Gävle. För att öka kapaciteten för fler tåg att trafikera banan har nu ett dubbelspår byggts. I juni 2016 började det nya dubbelspåret att trafikeras.
Målsättningen var att i framtiden öka upp antalet gods- och persontågstransporter, kapa restider och möjliggöra för fler att välja tåget. En möjlighet att flytta transporter från väg till järnväg, med minskade koldioxidutsläpp och bättre miljö som följd.
Projektägare: | Trafikverket |
Entreprenör: | NCC och Infranord |
Under entreprenör: | NCC |
Jehander sålde under 2014-2015 totalt 365 000 ton till dubbelspåret via NCC. De större mängderna var:
-
Underballast 0/90 = 278 000 ton
- Banverksmakadam kl1 32/63 = 23 000 ton
- Förstärkning 0/150 = 16 000 ton
- Banverksmakadam kl2 16/32 = 8 000 ton
- Stenmjöl 0/8 = 7 000 ton
- Bärlager 0/32 = 5 000 ton
- I övrigt diverse fraktioner.
Platser
Mer information genom att klicka på knapparna