Återvunnen sten i kassar viktig pusselbit i Stockholms elförsörjning
Jehander har fått i uppdrag att leverera minst 7 000 nätkassar med sten till Stockholms största elnätsprojekt just nu. Arbetet med att lägga en kraftledning om cirka tolv kilometer mellan Beckomberga och Bredäng har inletts. I sträckningen ingår 5,6 kilometer på botten av Mälaren och nätkassarna håller kabeln på plats.
Filip Thiman är civilingenjör och deltar i Jehanders traineeprogram. Engagemanget i det speciella projektet att med hjälp av modern teknik förädla och återföra en produkt på marknaden tycker han är riktigt kul.
– Det är ett spännande projekt med många intressanta aspekter. Tekniken är ny för Jehander och vi ställs inför en utmaning att rent logistiskt koordinera ett projekt med internationella aktörer. Att vi kan använda kvävereducerad och tvättad sprängsten från Förbifart Stockholm i nätkassarna är mycket tillfredsställande ur ett klimatperspektiv, förklarar Filip Thiman.
Sjötransport ligger i Jehanders DNA
Produktionsanläggningen Löten finns sedan 1874 på Munsö i Mälaren. Sjötransport ligger i Jehanders DNA och hög aktivitet i hamnarna är inget ovanligt. Nu ska Baltic Offshore Kalmar AB hämta nätkassar med sten här och från sitt fartyg placera dem över kraftledningen på botten av Mälaren.
– Det är klart att det här projektet adderar en dimension, en extremt spännande marin tillämpning som innefattar undervattensfarkost och ett för ändamålet anpassat ytfartyg. Men Baltic Offshore har stor vana av liknande arbete, bland annat i vindkraftsprojekt utan för Öland, berättar Filip Thiman.
Nätkassar av åldersbeständigt returmaterial
Tekniken är precis och resurseffektiv. Nätkassarna tillverkas i Japan och tekniken är vida tillämpad inom offshore-industrin. De åldersbeständiga nätkassarna är gjorda av returmaterial och går att hantera efter placering på sjöbotten vilket underlättar underhållsarbete och tillgänglighet.
– Det är väldigt kul att vi på Jehander nu får visa prov på hur vi utvecklar vår verksamhet för att bli en konkurrenskraftig aktör att räkna med även i den här typen av projekt. Vem vet kanske kommer just den här stenen från säckarna tillbaka in i produktionen i Löten en vacker dag, säger Filip Thiman.
Kan främja Biologisk mångfald
Tekniken är vad jag förstår, säger Filip Thiman, väldigt lik den teknik som används när man bygger konstgjorda rev just för att främja biologisk mångfald och skydda specifika marina arter.
– Det är ofta förbjudet för båtar att ankra vid denna typ av installationer och det gör att dessa konstgjorda rev är mer skyddade. Min förhoppning är att projektet skapar ”ringar på vattnet” och att fler ser de positiva effekterna av denna teknik, avslutar Filip Thiman.
Så går det till: Cirka 600 säckar per gång lastas ombord på Baltic Offshores kabelfartyg i Lötens hamn. Säckarna sänks ner till botten med en fartygskran. Arbetet övervakas med undervattensfarkost och monitorer ombord. Avancerade mätinstrument anger exakt position och säkerställer att säckarna kommer på rätt plats.
- FAKTA
- • Kraftledningen läggs i marken mellan västerförorten Beckomberga och söderförorten Bredäng i Stockholm. En sträckning på 5,6 kilometer går på Mälarens botten mellan Lovön och Kärsön. Projektet är ett av det största inom Stockholms elnät på många år och den totala sträckan är cirka 12 kilometer. Arbetet påbörjades i oktober 2019 och pågår till och med 2022.
- • Den nya kraftledningen bidrar till att trygga elleveranser till boende och företag i Stockholmsområdet. Kraftledningen ska ersätta en befintlig luftledning som idag går genom tätbebyggda områden i Bromma och Bredäng. Genom att ta bort luftledningen frigörs attraktiv mark till andra ändamål.
- • Beställare: Ellevio driftar ledningen i två år. Därefter tar Svenskt kraftnät över ägandeskapet.
- Utförare och entreprenör: Baltic Offshore täcker kabeln med Jehanders nätkassar.
- Leverantör: Jehander levererar 14 000 ton tvättad och kvävereducerad sprängsten från Förbifart Stockholm (sortering 17 – 150 mm) i 7 000 – 7 500 nätkassar.
Nätkassar i Löten .
Nätkassar i Löten .
Nätkassar i Löten .
Baltic Offshore. Foto: Johannes Axelsson, Baltic Offshore.
Baltic Offshore. Foto: Baltic Offshore Kalmar AB
Baltic Offshore. Foto: Baltic Offshore Kalmar AB
Nätkassar i Löten .
Nätkassar i Löten .
Nätkassar i Löten .
Baltic Offshore. Foto: Johannes Axelsson, Baltic Offshore.
Baltic Offshore. Foto: Baltic Offshore Kalmar AB
Baltic Offshore. Foto: Baltic Offshore Kalmar AB