Hållbar sjötransport
Transport av överskottsmassor för omformandet och utfyllandet av Enhörnatäkten kommer att så långt det är möjligt ske via sjövägen för att hålla nere såväl klimatpåverkan som lokala störningar. Just nu arbetar vi med att identifiera tillgängliga överskottsmassor och samtidigt etablera effektiva logistikkedjor för dessa.
I Enhörna finns redan idag en kaj och vi är vana att hantera fartygstransporter. Volymen i en fartygslast motsvarar cirka 100 lastbilstransporter.
Jehander har via en studie1) låtit kartlägga förutsättningar för sjö- och lastbilstransporter med målet att miljöpåverkan från transporter ska bli så låg som möjligt. Därför har man identifierat byggande av bostadsområden, verksamhetsområden och större infrastrukturprojekt inom ett transportavstånd på 20 kilometer (15 kilometer fågelvägen) samt ett sjötransportalternativ till en rimlig maxkostnad.
Alternativet med fartygstransporter bygger på att överskottsmassorna kan skeppas ut från en kaj som ligger nära byggområden, och att transport går att göra tur och retur Enhörna med en omloppstid på maximalt 1-2 dygn.
De aktuella kajer som identifierats har valts ut enligt följande kriterier:
- Kan ta emot fartyg på cirka 3 000 ton lastvikt (tillräcklig kajlängd, farledsdjup, djup vid kaj osv)
- Kan nås med lastbil med släp från det allmänna vägnätet.
- Hantering av bulkmaterial som överskottsmassor är möjligt utan att t ex störa bostäder, badplatser osv.
Längs med östra Mälarkusten samt Saltsjön/Nacka pågår och planeras såväl en stor mängd bostäder och verksamheter som några större infrastrukturprojekt. Exempel på sådana är utbyggnaden av olika tunnelbanegrenar, Tvärförbindelse Södertörn vars massor delvis kommer tas ut nära Slagsta, samt exploatering i Nacka. Störst koncentration av massor finns just i Nacka. Det finns en relativt god tillgång på kajer i områdena med högst koncentration av massor.
70 % mindre klimatpåverkan
En jämförelse har gjorts av utsläppen av koldioxid för lösningen att transportera överskottsmassor från Stockholm/Nacka till Enhörna med fartyg alternativt transportera samma mängd massor till närliggande deponi med lastbil.
Fartygstransport från Nacka till Enhörna beräknas ge upphov till cirka 9 700 ton koldioxidekvivalenter, räknat på en lastbilstransport på 4 km för att komma till kaj, samt en fartygstransport på 40 km från Nacka till Enhörna. Transporter av överskottsmassor med fartyg till Enhörna innebär alltså att koldioxidbelastningen kan minskas med 70 % jämfört med lastbilstransport till deponi.
Flera aktörer behöver samverka
I Enhörna har Jehander potential att ta emot en stor mängd överskottsmassor sjövägen. Men för att det ska bli verklighet krävs förbättrade förutsättningar och ökad medvetenhet kring inrikessjöfarten. Här är vi beroende av stöd från myndigheter och beslutsfattare.
Idag identifierar vi bland annat följande behov:
- Säkra tillgång till utlastningshamnar i centrala lägen.
- Ställ tydliga krav på sjötransporter för stora infrastrukturprojekt.
- Inför långsiktiga riktlinjer för insjötrafik och etablera pråmtrafiken som trafikslag.
- Se över struktur för avgifter för pråmtrafiken.
1) Rapport Tillgång returmassor Enhörna, Ecoloop, 2020-06-25