Så fungerar våra olika tillägg och Index i Stockholm
Prisjustering
Jehander har behov av att kunna justera offererade priser när kostnadsbilden förändras kraftigt. Därför har vi infört en klausul i våra offerter som innebär att vi förbehåller oss rätten att justera våra offererade priser om SBMI-index ökar mer än 3 procentenheter från basmånaden; som basmånad räknas december 2022.
Vad är SBMI-indexet?
SBMI är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt de företag som på annat sätt arbetar i branschen. Sedan år 2007 tar SCB, på uppdrag av SBMI, fram ett kostnadsbaserat index. Från 2022 levereras Bergmaterialindex varje månad. Leverans från SCB sker runt den 20:e med en månads eftersläpning (juni månads indextal publiceras med två månaders eftersläpning).
Kapitalkostnad
Statsskuldsväxlar, 90 dagar +2,5 procent
10,0 %
10,0 %
Övriga kostnader
Konsumentprisindex
9,5 %
9,5 %
BERGMATERIALINDEX TOTALT
100,0 %
Drivmedelstillägg (DMT)
Med bakgrund av de kraftiga kostnadsökningarna på drivmedel under 2022 har Jehander infört ett drivmedelstillägg (DMT) för att även framåt kunna säkra högkvalitativa och effektiva transporter samtidigt som vi har möjlighet att kompensera våra transportörer för stora eventuella större kostnadsökningar.
DMT ersätter tidigare ”Force Majeure”-tillägg Transport (FM-Transp.) som infördes i april 2022.
DMT justeras kvartalsvis utifrån SÅ-index KS92SÅ0900. Indexet och därmed DMT kommer att spegla den verkliga kostnadsökningen och kommer att justeras kvartalsvis.
Storleken på DMT bestäms utifrån dieselns andel av den totala kostnadsutvecklingen av SÅ index T08SÅ20MD. Basmånad för DMT är 2022–09. Första reglering sker i januari 2023.
Tidsperiod
SÅ-index
Justering DMT-fastpriser
Justering DMT - km 0 kr
Kvartal 1
- 0,7%
- 0,2 %
-0,16 SEK/km
Kvartal 2
-8,20%
-2,40%
-1,86 SEK/km
Kvartal 3
-12,80%
-3,70%
-2,90 SEK/km
Kvartal 4
Om SÅ-index
Sveriges Åkeriföretag (SÅ) är åkerinäringens branschorganisation. I samarbete med SCB (Statistiska Centralbyrån) sammanställer de olika typer av SÅ-index.
Tillsammans med vår transportör, Märsta Förenade, har vi enats om att skapa ett drivmedelstillägg som bygger på ett antal fasta parametrar samt på SÅ-index.
Fasta parametrar
Baspris för bränsle: (24,61 SEK/lit) Vi har valt en officiell och lättillgänglig källa och använder dieselpriset som publiceras på ”Tanka.se”. Datum för baspriset är 2022-09-30. Detta datum sammanfaller med offertdatum från vår transportör.
Genomsnittsförbrukning (0,46 lit/km): Här används historik data från verkliga körningar.
Distansfaktor (2x): Avståndet som används som sträcka är leveransdistansen men denna sträcka är endast hälften av den sträcka lastbilen behöver köra och behöver justeras för att ge transportören rätt kompensation.
Rörlig del
Som rörlig del i drivmedelstillägget (DMT) används SÅ-index, ”KS92SÅ0900 – Anläggningstransp bil med släp med diesel”. Basmånaden för indexet är 2022-09.
DMT justeras kvartalsvis utifrån SÅ-index KS92SÅ0900. Indexet och därmed DMT kommer att spegla den verkliga kostnadsökningen och kommer att justeras kvartalsvis såväl positivt som negativt.
Storleken på DMT bestäms utifrån dieselns andel av den totala kostnadsutvecklingen av SÅ index T08SÅ20MD. Basmånad för DMT är 2022–09. Första reglering sker i januari 2023.
Beräkningsformel för DMT
Fasta parametrar
Rörlig del
DMT =
Baspris för bränsle x Genomsnittsförbr. x Distansfaktor
x SÅ-index
Exempel:
DMT jan 2023
24,61 x 0,46 x 2
x -0,7%
Exempel uträknat : DMT jan 2023 = 24,61 x 0,46 x 2 x (-0,7%) = -0,16 SEK/km
KS92SÅ0900 – Anläggningstransp bil med släp med diesel. ”KS92SÅ0900 – Anläggningstransp bil med släp med diesel”
KS92SÅ0900 – Anläggningstransp bil med släp med diesel. ”KS92SÅ0900 – Anläggningstransp bil med släp med diesel”