Produktkvalitet är en förutsättning för framtidens samhällsbyggande
Jehander strävar kontinuerligt efter att förbättra kvaliteten hos de egna produkterna. Magnus Rehula, Key Account Manager på Jehander, tror att kombinationen av hög kvalitet och låg miljöbelastning är en avgörande framgångsfaktor för framtidens produkter.
För Jehander är produktkvalitet framför allt kopplat till kundsegment prefabricerade betongelement och betongtillverkning. Kraven på minskad klimatpåverkan leder oftast ner till ballasten, det vill säga sand, grus och bergkross, som är huvudingrediensen vid tillverkning av betong.
– Kvalitet i det här sammanhanget handlar bland annat om kornform och hur förädlad ballasten är, säger Magnus Rehula. Kunskap om krossar, bergkvalitet och med vad man matar krossarna med är av stor vikt. Kunden vill ha en funktionell betong med så låg klimatpåverkan som möjligt, särskilt med tanke på koldioxid.
Vinterprodukter, som exempelvis torrt halkstopp, är ett område där kvalitet också är extra viktigt. Materialet får inte frysa ihop eller damma, och det får inte innehålla för stor finandel som kan fastna i spridare. Magnus Rehula räknar upp fler produktområden som kräver hög kvalitet:
– Gungsand, greendress för golfbanor, jordar – alla har de sina preferenser avseende kvalitet, säger han. Kraven har dessutom ökat under åren, man vill verkligen ha det bästa. Det underlättar handhavandet och säkerställer den funktion i materialet som kunden eftersträvar.
Jehander genomför kontinuerliga tester på materialen. Man ser till exempel på siktning, kornform och hårdhet. Petrografin, det vill säga mineralinnehåll och textur hos bergarten, är viktig för att säkerställa materialets kvalitet och funktion i betong.
– Vi tittar inte bara på själva produkterna, utan kontrollerar även kringutrustning som exempelvis flaken på de lastbilar som kör vårt material. Kontaminerade produkter som beror på smutsiga flak är inte acceptabelt.
På frågan om hur han tror att Jehanders produkter står sig framöver i fråga om kvalitet jämfört med konkurrenterna svarar Magnus Rehula:
– Med tanke på den prioritet detta har, är jag säker på att vi kommer att stå starka även om tio år. Det som är prioriterat hos våra kunder, är även prioriterat hos oss.